Emotionele ontwikkeling


(verscheen in Tijdschrift voor Remedial Teaching) In de serie ‘vage terminologie’ staat emotionele ontwikkeling hoog genoteerd. Want wat is nu helemaal ‘emotionele ontwikkeling’? Google en van Dale geven gelukkig uitkomst: ‘Emotionele ontwikkeling beschrijft de manier waarop kinderen in toenemende mate emoties ervaren en grip krijgen op emoties, De emotionele ontwikkeling heeft een sterke samenhang met sociale ontwikkeling van kinderen....

Verkiezingen


(verscheen in 'tijdschrift voor Remedial Teaching' ) Binnenkort mogen we weer, of mochten we, maar op het moment van schrijven hebben we nog niet gestemd. Nu moeten feitelijk de lijsttrekkers nog ontbranden, en hun stokpaardjes en speerpunten nog geopenbaard. Wie van u –RT’ers- bekijkt hierbij wat de verschillende partijen te bieden hebben voor remedial teaching? Volgt u hierbij het beleid dat gericht is op het belang van goed onderwijs of volgt u hierbij meer het...

Meisjes zijn slimmer


(verscheen in 'tijdschrift voor remedial teaching' ) Het heeft even geduurd, maar nu staat wetenschappelijk onomstotelijk vast: meisjes zijn slimmer dan jongens. Na de maatschappelijke gelijktrekking begin vorige eeuw van de vechtsters Aletta Jacobs en Wilhelmina Drucker zijn ‘we’ inmiddels rechts ingehaald. Van gelijktrekking is nu geen sprake meer, wederom is er sprake van ongelijkheid. Een nieuwe emancipatie dient zich aan: de evrouwcipatie. Mannen op de barricades...

Taal versus rekenen


(verscheen in 'tijdschift voor Remedial Teaching' ) Aardig aan het RT magazine is, dat het gekozen heeft voor een rekenspecial en een taalspecial. Vorige editie betrof de rekenspecial, momenteel leest of bladert u in de taalspecial. Al jaren vechten deze twee vakgebieden om de eerste plaats in het onderwijs. Dat klinkt logischer dan het misschien is. Deze column betreft beide vakgebieden en een deel van de samenhang tussen beide. Die is er namelijk weldegelijk. Maar wie weet...